Future Boardin kolmas ulkomaan jäsenmatka suuntautui Berliiniin, ja laittoi taas ajatukset liikkeelle. Kaksipäiväisellä reissulla vierailimme Futuricen Berliinin toimistossa, Salon Dahlmann -galleriassa, Ilmarisella sekä Suomen suurlähetystössä.
Oivalluksia, inspiraatiota ja kontakteja
Future Board keskittyy yhdistyksenä osaamiseen ja oppimiseen. Minusta parasta tilaisuuksissa on se, että porukka on nöyränä ja kiinnostuneena liikkeellä sekä jakaa ajatuksia toisilleen. Tämä saa aikaan oppimisen ilmapiirin. Esimerkiksi, jos itsellä on ongelma, voi olla varma, että joku muukin on kokenut samanlaisen.
Berliinin jäsentapahtuma ei oppimisen suhteen ollut poikkeus. Matkan anti jäsentyy itselläni seuraaviin:
Bisnekseen liittyvät oivallukset: näitä tulee konkreettisina käytäntöinä ja myös isompina periaatteeina.
Benchmark ja inspiraatio: muiden kokemukset, jotka iskevät omaan tilanteeseen. Aina ei tarvitse tulla isoa uutta oivallusta, vaan joskus avun saa inspiroivasta tarinasta, joka herättää ajattelemaan jotakin omaa tilannetta.
Tutustuminen, kontaktit, ja niiden kautta matala kynnys olla yhteydessä myöhemmin.
Omat keskeiset oivallukset tältä matkalta liittyvät markkinan määrittelyyn, johtamiseen ja kansainvälistymisen käytäntöihin.
“Mikä on markkinaosuutenne nyt ja mihin tähtäätte” ovat yleisiä kysymyksiä. Kuitenkin, jos yrityksen toiminta määritellään markkinaosuuden kautta, ollaan jo valmiiksi rajauduttu toimimaan samalla tavalla kuin ennenkin. Vastakohtana tälle “kasvamisen edellytys on, että näkee markkinan eri tavalla kuin muut” ja siis määrittää markkinan itse, totesi Ilmarisen Pekka Puustinen alustuksessaan. Keitä ovat kilpailijamme? Kun ajattelet bisnestäsi laajemmin, mitä ongelmia ratkaiset, ja mitä toimintaa vastaan kilpailet? Esimerkkinä Ilmarinen on määritellyt markkinansa työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyksi, ei markkinaosuudeksi eläkevakuutuksista. Tämä on iso muutos ja kuulosti hyvältä – sen keksiminen on myös vaatinut markkinaosuuden hylkäämistä ja uudelleen miettimistä.
Ihmisten tunteminen avain hyvään johtajuuteen
Samassa puheenvuorossaan Puustinen määritteli kolme johtajan keskeistä tehtävää:
Tunne alaisesi, ja keitä he ovat, myös muuten kuin työroolin kautta.
Tuo esille työn merkityksellisyys. Johtajan tehtävä on tuoda merkitys esiin jatkuvasti.
Anna palautetta. Kerro onnistumisesta, ja miten homma etenee
Näiden lisäksi esimerkiksi kontrolli on yleensä yksi osa esimiehen tehtäviä, mutta se ei ole johtamista.
Alaisten tunteminen ihmisinä ja siis myös työroolin ulkopuolelta on ollut itselle jo pitkään läheinen. Toisensa tunteva tiimi paitsi viihtyy yhdessä, tekee myös töitä tehokkaasti. SmoothTeamissa kehitämme tiimin keskinäistä tuntemista simulaation avulla, ja asiaa on tullut siksi pohdittua. Kaksi muuta pointtia ovat tavallaan ilmiselviä, mutta silti ajatuksia herättäviä. Kun katsoo tekemistään näillä laseilla, tulee pienet asiat tehtyä helpommin oikein: tulee autettua työntekijää löytämään merkityksellinen työ ja käymään yhdessä keskustelua siitä, mikä on onnistumista. Se on parempaa sitouttamista kuin mikään erillinen “sitouttaminen”.
Bisnestä Saksassa
Saimme eväitä myös konkreettisesti Saksaan kansainvälistymiseen erityisesti Futuricen ja Suurlähetystön vierailuilta. Kiitos tästä tiivistyksestä jäsenellemme Henri Haholle:
Valmistaudu kunnolla. Hyödynnä Business Finland, Suurlähetystö ja Kauppakamarien verkostot, sekä mieti, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat.
Ole kärsivällinen – Saksassa päätetään hitaasti asioista. Ole tarkka, että puhut sille, joka oikeasti päättää asioita.
Opettele saksaa. Vain Berliinissä pärjää englannilla. Jos et itse osaa, palkkaa joku, joka osaa. Ja opettele silti itse.
Luo henkilökohtaisia suhteita. Saksassa vallitsee perheyrityspohjainen talous, joka tarkoittaa, että hurmaamalla asiakkaat on helppo edetä.
Ole formaali – Teitittele ja pukeudu oikein.
Aleksis Nokso-Koivisto
Kirjoittaja tekee tiimien yhteistyön kehittämiseen työkalua SmoothTeam Oy:ssä ja on lisäksi muutamassa hallituksessa, pääosin media-alalla.
Comments